Om innramming og priser

En bildeinnramming består av flere elementer, her forklarer vi hvordan et innrammet bilde med passepartout er bygget opp. Det vanligste for grafikk er passepartout og ramme, det forklares nedenfor. Fra-priser ink. mva for bilde med passepartout, kraftig nok ramme i forhold til størrelsen og glass er følgende:

Bildestørrelse inkl pp Ramme Passepartout Glass/Bakpapp Pris
44×35 Ja Ja Ja kr 660
44×55 Ja Ja Ja kr 821
54×65 Ja Ja Ja kr 1313
64×85 Ja Ja Ja kr 1702
Plakat 40×50 u. pp Ja Nei Ja kr 550
Plakat 50×70 u. pp Ja Nei Ja kr 1157

Dette er fra-priser, og det finnes et uttall av priskombinasjoner av rammelister, glass og passepartout samt løsninger.

Og løsningene er mange, for eksempel:

Flytende innramming, benyttes når kunstneren har jobbet helt ut i kanten av arket, eller en ønsker at hele arket er synlig. Da henger bildet inni rammen og det er en avstandslist mellom bildet og glasset.

Svevende innramming, bildet ser ut som det svever inni rammen hvor det er avstand mellom glasset og bakstykket. Dette kan være innramming både med og uten passepartout.

Nedsenket bilde, bildet med passepartout er senket ned i rammen, dette gir en flott og eksklusiv dybdevirkning.

Objektinnramming, innramming av fysiske gjenstander, det være seg medaljer, skjeer og kniver, våpen, en pipe, mine første sko, flagg, T-skjorter – det er bare fantasien som begrenser. Se mer nedenfor.

Foto, vil raskt kunne bølge seg om de rammes inn på samme måte som et grafisk blad. Derfor skal foto klebes, dvs. hellimes på plate. Når en gjør dette er fotoet stabilt og det gir flere muligheter til en vakker innramming.

 

Rammeprøver

Et utvalg av våre rammer

Rammen

En ramme kan ødelegge et ellers godt bilde. Men den kan også løfte et ellers ikke så godt bilde! Rammen er selvsagt en viktig del av sluttresultatet uansett om den er fargerik og prangende eller om den er mer minimalistisk i uttrykket. Rammen velges ut fra hva som er best for bildet og hva en ønsker å oppnå. Det er nær sagt uendelige muligheter, men vi hjelper deg til et godt resultat.

 

 

 

 

 

Art-GlassGlass

Glasset beskytter bildet og det skal slippe gjennom  fargene i bildet på best mulig måte. Det vanligste er å bruke blankt glass, men ulempen med dette er at det er mye refleks i det og det er et svakt grønnskjær som forringer opplevelsen av bildet. Et annet glass er Artglass, det er optisk hvitt, har lite refleks og har 70% UV filter. En vil se stor forskjell på disse glassene når en sammenligner, se eksempel til venstre. Et annet glass er Conservation Clear, dette har 99% UV, men ellers de samme egenskapene som vanlig blankt glass. Om en ønsker en helt støvsikker innramming limes glasset fast til rammen.

Passepartout

 

Passepartout

Ordet er fransk og betyr egentlig går overalt [passe par tout]. Passepartout er kartongen som omkranser bildet, den er skråskjært. Den er der for å skape et luftrom mellom bildet og glasset. Den har kontakt med bildet derfor skal den være syrefri. Det finnes et uttall farger på passepartoutkartong, farge på passepartouten og bredden på passepartouten tilpasses bildet.

Bakplate

Bakplaten holder bildet og passepartouten på plass i rammen. Den har kontakt med bildet så den skal også være syrefri. Den har et visst spenn i seg slik at den presser utover. Når alt er på plass og stiftet til rammen forsegles baksiden med tape

ObjektinnrammingObjektinnramming

Ofte blir ting en er glad i bare liggende å slenge. Å ramme inn fysiske gjenstander er en sikker måte å bevare gjenstanden for ettertiden. Innrammingen består av en høy ramme, jeg bruker rammelister med dobbel fals. Da fester jeg glasset og passepartouten i den ytterste falsen og bakplaten med objektet i den bakerste falsen. Selve komposisjonen og fargevalget tilpasses hvert enkelt objekt. I eksempelet er gjennomgangstonen sort og da er det formålstjenlig å benytte Artglass for å redusere refleksen.

 

 

image description